Szanowni Państwo, Drodzy Rodzice i Opiekunowie prawni,
w związku z powtarzającymi się zapytaniami skierowanymi do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Namysłowie uprzejmie informujemy, iż na podstawie „Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (tekst jednolity Dz. U. z dnia 5 września 2023 r., poz. 1798)” posiadacie Państwo prawo do zwrócenia się do dyrektora przedszkola, szkoły i placówki z prośbą o objęcie dziecka/ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
6.1 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym
- zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
- porad i konsultacji.
6.2 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest udzielana w formie:
- klas terapeutycznych
- zajęć rozwijających uzdolnienia
- zajęć rozwijających umiejętności uczenia się
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym
- zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu – w przypadku uczniów szkół podstawowych oraz uczniów szkól ponadpodstawowych
- zindywidualizowanej ścieżki kształcenia
- porad i konsultacji
- warsztatów.
Wnioski o udzielenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach/szkołach powinny być dostępne w sekretariatach tych placówek. W przypadku, kiedy szkoły/przedszkola/placówki ich nie posiadają możecie Państwo sami je sformułować i złożyć w sekretariacie konkretnej placówki.
Przedszkole/szkoła może uruchomić na wniosek rodzica/opiekuna prawnego pomoc psychologiczno-pedagogiczną bez opinii z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Nauczyciele i szkolni specjaliści (pedagog, psycholog, pedagog specjalny, logopeda) pomogą rodzicom/opiekunom prawnym w wyborze odpowiedniej dla dziecka/ucznia formy pomocy.
Ponadto w §5 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (tekst jednolity Dz. U. z dnia 5 września 2023 r., poz. 1798) mówi się, że „pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce jest udzielana z inicjatywy:
- ucznia;
- rodziców ucznia;
- dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki;
- nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem;
- pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej;
- poradni;
- asystenta edukacji romskiej;
- pomocy nauczyciela;
- (uchylony);2)
- pracownika socjalnego;
- asystenta rodziny;
- kuratora sądowego;
- organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.”
Z powyższego wynika jednoznacznie, iż dziecko/uczeń może zostać objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu/szkole wówczas, gdy zostanie stwierdzona taka potrzeba, bez diagnozy w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielona na wniosek rodziców i innych wskazanych w rozporządzeniu osób nie wyklucza oczywiście diagnozy w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, aczkolwiek nie jest ona niezbędna.
Z poważaniem
Dorota Surmańska – Dyrektor
Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
w Namysłowie